Baggrundstekster
Lektion 13: Fremtidens turisme
I Grønlands turismestrategi 2020-2024 står der at Grønland skal blive en internationalt kendt og efterspurgt adventure destination med fokus på kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed. Adventureturisme defineres ud fra at det indeholder elementer af natur, kultur og fysisk aktivitet. Når det er adventureturisme der satses på, er det fordi at det er den hurtigst voksende turisttype med en markedsandel på omkring 36%. Der står i strategien:
Grønland er en unik turismedestination. Det er vores overbevisning at der er plads til langt flere turister som vil opleve vores storslåede natur og få indblik i den grønlandske kultur og opleve den autenticitet som vores land er kendt for.
Derudover satser Grønland på at udvide turistsæsonen og tiltrække flere vinterturister.
Når der tales om udviklingen af turisme i Grønland, skeles der ofte til Island. I 2022 havde Island omkring 1,7 mio. turister, mens Grønland havde omkring 85.000. Og selv om Grønland gerne så en stigning i turisme, så bliver det ofte fremhævet at man ikke ønsker et niveau som i Island.
Det er et væsentligt element i grønlandsk turismeudvikling at turismen ikke kommer til at være til skade for det skrøbelig arktiske miljø - men det er jo svært at undgå. Turister i Grønland sætter store klimaaftryk i og med at de transporteres rundt i fly, helikoptere og både. Bevoksningen i fjeldet er også skrøbelig over for menneskelig trafik. Og affald er selvfølgelig også en udfordring, især de mindre steder hvor der nogle steder afbrændes affald under åben himmel.